درباره فیلم «5 همخون» قدرتمندترین اثر «اسپایکلی»
تعداد بازدید : 0
جنگ برای پول است و پول برای جنگ
نویسنده : وحید فیضخواه/ سلام سینما
«5 همخون» چندان هم واقعگرایانه نیست. هزینه تولید این فیلم بسیار بالاست و گرانقیمتترین فیلم اسپایکلی است. اسپایکلی فیلمسازی گزیدهگو نیست. زبان سینمایی دارای شجاعت خاصی است که میتوان این را در نگاه کاراکترها به دوربین به راحتی کشف کرد. بسیار خوش شانس هستیم که چنین فیلم قدرتمندی روی سرویس نتفلیکس با فشردن یک دکمه در دسترس است.
جنگ برای پول است و پول برای جنگ. هرگاه پایم را از در خانهام بیرون میگذارم با صحنه گشتزنی نیروهای پلیس مواجه میشوم و حس میکنم در مقر پلیس زندگی میکنم. کاملا میتوانم حس کنم که چقدر بیارزش هستم، همانطور که «استورمین نورمن»(چادویک بوزمن) شخصیت افسانهای مرکزی فیلم جنگی «اسپایکلی» یعنی «5 همخون» میگوید. نورمن این جملات را در ویتنام سال 1970 میگوید و این فیلم نیز پیش از موج جدید اعتراضات جهانی علیه خشونت پلیس ساخته شده است، اما این حس همیشه تازگی دارد. اسپایکلی مخاطبانش را دعوت میکند تا توجه کنند و این را بفهمند. اسپایکلی فیلمسازی گزیدهگو نیست. زبان سینمایی دارای شجاعت خاصی است که میتوان این را در نگاه کاراکترها به دوربین به راحتی کشف کرد. از دهه 80 میلادی که پا به عرصه فیلمسازی گذاشته، همواره یکی از فیلمسازان تحسین شده سینمای آمریکا بوده است. آثار او همیشه با بازتابهای جدی مواجه بوده است.
«5 همخون» داستانی درباره گذشتهای مدفون شده است. تعدادی از کهنه سربازان آمریکایی جنگ ویتنام «پائول»(دلروی لیندو)، «اتیس»(کلارک پیترز)، «ادی»(نورم لوئیس) و «ملوین» (ایسایا ویتلاک جونیور) به جبهههای گذشته جنگ برگشتهاند تا جسد فرماندهشان «نورمن» را پیدا کنند. آنها با میزان زیادی شمش طلا نیز روبهرو خواهند شد که رشوه یک مامور سیا به شورشیهای ویتنام است و نیروهای نورمن آنها را در دهه 70 کشف کرده بودند. این سفر گروهی که ده سال پس از جنگ رقم خورده، هم یک عملیات نجات است و هم عملیات کشف گنج. این مردان فرصت این را دارند که هم زخمهای گذشته را التیام بخشند و هم میلیونها دلار پول به جیب بزنند.
«5 همخون» چندان هم واقعگرایانه نیست. همزمان که قهرمانان فیلم به جنگل میزنند، لی نیز با استفاده از تکنیک فلشبک به زمان حضور آنها در جنگ با همان بازیگران(بدون استفاده از تکنولوژی کاهش سن) برمیگردد. هزینه تولید این فیلم بسیار بالاست و گرانقیمتترین فیلم اسپایکلی است. واضح است که تکنیک فلشبک برای کاهش هزینهها نبوده و تنها هدف لی از این کار، ایجاد فضای تماتیک است. این راهی برای دراماتیزه کردن خاطرات قهرمانان فیلم و رومانتیزه کردن آنها در آن سن است.به طور خاص این «پائول» است که حاضر به فراموش کردن گذشتهاش نیست. او اکنون از حامیان ترامپ است که به قانون منع ورود غیرقانونی مهاجران به آمریکا اعتقاد دارد و از تجربه جنگش به عنوان یک مدال افتخار یاد میکند. نقشآفرینی لیندو، قلب تپنده «5 همخون» است. او که به دفعات با اسپایکلی همکاری کرده است، به خوبی خودش را با خشم فرو خورده کاراکتر «پائول» همراه کرده است. این در حالی است که سایر کاراکترها به دور از نوستالژی، حرص و پشیمانی گام در این راه نهادهاند. در طول سالهای گذشته آثار زیادی درباره جنگ ویتنام ساخته شده است، اما کمتر اثری به حضور سربازان سیاهپوست در طول جنگ ویتنام پرداختهاند. یکی از مهمترین این آثار «روسای جمهور مرده» به کارگردانی «برادران هیوز» است. یک فیلم خشن در ژانر هیجانانگیز(تریلر) و جنایی که به مصائب کهنه سربازان سیاهپوست آمریکایی بعد از جنگ ویتنام پرداخته است، اما «5 همخون» دید وسیعتری دارد و تلاش میکند که نشان دهد سیاهپوستان جانشان را برای کشوری فدا کردهاند که پشیزی به آنها اهمیت نمیدهد.
تا به حال دوبار «5 همخون» را تماشا کردهام و به راحتی میتوانم خودم را در حال تماشای آن برای چندین و چند بار تصور کنم. بسیار خوش شانس هستیم که چنین فیلم قدرتمندی روی سرویس نتفلیکس با فشردن یک دکمه در دسترس است. صحنههای زنده و جذاب آن قطعا روی پرده بزرگ سینما زیباتر نیز خواهند بود، اما اگر هم امروزه به دلیل ضرورتها نمیتوان آن را در سینما به تماشا نشست «5 همخون» در تصویر کوچک تلویزیون هم اثر عمیقش را بر روح و جان مخاطبش خواهد گذاشت.