گفت و گو با کارگردان، تهیهکننده، مدیرتولید و فیلمنامهنویس؛
تعداد بازدید : 2
بهترین دوره سینمای کودک از سال 64 تا 72 بود
نویسنده : دریا قدرتی پور/ گروه فرهنگ و هنر
ادامه از صفحه یک:
این کارگردان با سابقه تصریح کرد: اکنون سینمای ایران در روندی به سر میبرد که مانند یک سینمای شکست خورده به نظر میآید در حالی که میتواند پرفروشترین سینما باشد.
وی ادامه داد: سینمای کودک بین 10 تا 12 میلیون مخاطب و تماشاچی دارد که میتواند میلیاردها تومان را ازآن سینمای ما کند.
نیکخواه آزاد با اعلام اینکه باید نگاه غلط شکست خورده بودن این سینما را بشکنیم و با برنامه ریزی دقیق به نتیجه برسیم گفت: میتوان این سینما را بازسازی کرد و به نتیجه رسید.
این تهیه کننده فیلمهای کودک با اظهار تأسف از اینکه نسل قدیمی حاضر نیستند برای سینمای کودک کار کنند و نسل جدید هم نمیدانند باید چه کار کنند بیان کرد: راهکار رسیدن به هدف این است که مسئولان سینمایی ما بخواهند و میخواهند و عزمشان جزم باشد که تا حدودی هست و سوم اینکه با علم و اطلاع برنامه ریزی گام به گام به سوی این سینما بروند.
وی افزود: ما باید یاد بگیریم خوب حرف بزنیم و بدانیم حرف خوب زدن در درجه دوم اهمیت قرار دارد. این پیش و بیش از دیگران بر عهده فیلمنامه نویس است. فیلمنامه مانند نقشه ساختمان است. پیش از آنکه ما برای ساخت یک ساختمان اقدام کنیم، میتوانیم از روی نقشه ارزش سرمایه گذاری برای ساخت آن را بفهمیم و به همین خاطر است که یکی از مهمترین مسائلی که باعث شده سینمای کودک از قافله عقب بماند این است که مسئولان به این نتیجه نرسیدهاند که سینمای کودک باید به بخش خصوصی واگذار شود.
نیکخواه آزاد گفت: زمانی که جشنوارهای تداوم پیدا نکند و در آن تغییرات مدیریتی ایجاد شود باعث افزایش بی اعتمادی در میان مردم میشود و این اتفاق متاسفانه برای جشنواره کودک افتاد و برای چند سال از اصفهان خارج شد و به دلایلی که همه آن را میدانند دوباره به اصفهان بازگشت.
وی تاکید کرد: اصفهان شهری است که توانایی برگزاری چنین جشنوارهای را دارد و حوزه هنری هم در کنار عوامل اجرایی دیگر توانسته به وظایف خود عمل کند، اما باید کیفیتها جدیتر گرفته شود و ابعاد تخصصی جشنواره باید بسیار قویتر از حال حاضر باشد.
نیکخواه آزاد با بیان آنکه قصه گویی در فیلمهای این رده سنی دارای اهمیت فراوانی است، میگوید: ما باید فیلمنامه هایی برای کودکان بنویسیم که بارزترین شاخصه آنها قصه گو بودنشان است. اگر این اتفاق بیفتد دیگر جایی برای نگرانی در مراحل بعدی ساختن یک فیلم نیست. فیلمهای ما از نبودن فیلمنامه های جذاب رنج میبرند. به نظر من مشکل از محتوا نیست، مشکل این است که ما محتوا را در قالب جذاب ارائه نمیکنیم.
این کارگردان با اشاره به اینکه با برنامه ریزی درست میتوان سینمای کودک را نجات داد بیان کرد: زمانی که جشنواره کودک از جشنواره فجر جدا شد، سپس از تهران به اصفهان آمد و بعد از آن گروه سینمایی کودک در تهران و شهرستانها تشکیل شد و این اتفاق به مانند یک منظومه بود که خورشیدی داشت و سیاراتی که در تعادل باهم بودند، اما اکنون جشنواره یک ساز می زند، اکران ساز دیگری و تولید هم ساز خودش را می زند و متاسفانه به هم متصل نیستند.