«منصور» به ارسباران میرود
فارس: باشگاه فیلم تهران، نشست ۵۴۰ خود را به اکران، بررسی و نقد فیلم سینمایی منصور با بازی محسن قصابیان که هماینک نیز روی پرده است، اختصاص داد. این فیلم درباره امیر سرلشکر شهید منصور ستاری است و برههای از زندگی آن شهید والامقام را روایت میکند.
کارشناس نشست کورش جاهد، منتقد سینماست و علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شمارههای ۲۰ - ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
راعی تصویربرداری «جشن سربرون» را تمام کرد
ایسنا: تصویربرداری سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیهکنندگی حسن نجاریان به اتمام رسید. آخرین لوکیشن اصلی سریال «جشن سربرون»، شهرک غزالی و بیابانهای خاوران بود که سکانسهای جنگی به مدت پنج روز در این بیابانها ضبط شد. داستان «جشن سربرون» این چنین است: بهادر کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینهها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند میآید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخمهای کهنه سرباز میکنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری مییابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز میکند.
نمایش «پروانه» با حضور بهمن کیارستمی
مهر: مستند «پروانه» به کارگردانی بهمن کیارستمی با حضور این فیلمساز نمایش داده میشود. بهمن کیارستمی پس از مستند «اکسدوس» سراغ ساخت یک مستند پرتره از پروانه اعتمادی به عنوان یکی از هنرمندان برجسته و تاثیرگذار ایران رفت و این مستند ۶۰ دقیقهای را با پژوهش علی بختیاری، پس از چهار سال پیگیری برای کسب رضایت پروانه اعتمادی توانست بسازد. او تلاش کرده گوشهای از تفکر و نگاه این نقاش را به هنر، زندگی و تاریخ معاصر ایران نشان دهد.
پروانه اعتمادی متولد سال 1326 در تهران است که در دبیرستان، شاگرد جلال آل احمد بود و به همین واسطه با توجه به استعدادی که در نقاشی داشت به بهمن محصص معرفی شد تا نزد او نقاشی را یاد بگیرد. در میان آثار اعتمادی، نقاشیهای سیمانی و بعد کارهای متنوع دیگری با مداد رنگی شُهره هستند که البته او در سالهای بعد سراغ کلاژ رفت و آثار ویژهای را خلق کرد. کیارستمی سال 1398 مستند «پروانه» را برای نمایش در جشنوارهٔ سینما حقیقت ارائه کرد، اما این فیلم در هیچیک از بخشهای جشنواره پذیرفته نشد که بیشتر به دلیل ممیزی بود. حالا موسسه «هنر فردا» در ادامه سلسله نشستهای کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی ایران» در نظر دارد این فیلم را با حضور کارگردان و پوهشگر (بهمن کیارستمی و علی بختیاری) نمایش دهد.
شوک بههواداران؛ کلدپلی٬ ۲۰۲۵ متوقف میشود
کافه سینما: گروه راک بریتانیایی «کلدپلی» با انتشار آخرین آلبوم در سال ۲۰۲۵ به کار خود خاتمه میدهد. کریس مارتین خواننده و رهبر گروه راک بریتانیایی «کلدپلی» روز پنجشنبه ۲۳ دسامبر اعلام کرد این گروه بعد از آخرین آلبومشان که برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است، دیگر هیچ اثری تولید نخواهند کرد. مارتین در گفتگو با بیبیسی گفت: آخرین کار ما سال ۲۰۲۵ منتشر میشود و بعد از آن گمان کنم فقط تورهای موسیقی برگزار کنیم.
کریس مارتین در این گفتگو چنین تاکید کرد: شاید ما با هم چند همکاری انجام دهیم اما در آن نقطه کلدپلی به پایان میرسد.
اعلام این خبر موج ناراحتی و اندوه را طرفداران این گروه موسیقی ایجاد کرد. گروه راک انگلیسی «کلدپلی» سال ۱۹۹۶ شکل گرفت. این گروه موسیقی در سال ۲۰۱۹ آلبومی با عنوان «زندگی روزمره» منتشر کردند که یکی از قطعات آن با نام «بنی آدم» از شعر سعدی الهام گرفته بود.
شیوه سنتورنوازی معاصر به صورت آنلاین منتشر شد
ایلنا: مجموعهٔ خنیاگر مجموعه آموزشی سنتور را با تدریس «مهیار طریحی» آهنگساز و نوازنده سنتور منتشر کرد. با تدریس «مهیار طُرَیحی» مجموعهٔ خنیاگر مجموعهٔ آموزشی سنتور را با تدریس «مهیار طریحی» آهنگساز و نوازنده سنتور منتشر کرد. این مجموعه شاملِ پنج سطح است. طریحی هر کدام از این سطوح را در ۲۰ جلسه آموزش میدهد و در مجموع هنرجویان از ابتدای دی ماه سال جاری از صد قسمت آموزش این ساز بهرهمند شدهاند.
مجموعهٔ «خنیاگر» این مجموعهٔ آموزشی را تابستانِ گذشته ضبط کرده است. «طریحی» شیوه «معاصر» را برای آموزش این مجموعه در نظر گرفته است. «شیوه سنتورنوازی معاصر» تفاوتهایی با دیگر سبکهای سنتورنوازی دارد؛ همچنین به دلیل اهمیت ویژه اتود در این سبک، بخشی نیز به آموزش اتود اختصاص پیدا کرده است. در این مجموعه مباحث مربوط به نوازندگی، کوکهای مورد استفاده در نوازندگی، شیوهٔ تدریس و تفاوتهای آن با شیوهٔ سنتی، آهنگ سازی و کوکهای مورد استفاده در قطعات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. پاساژهای سریع و در هم تنیده و ریتمها و مضرابهای پیچیده از مشخصههای این شیوه سنتورنوازی است. پیش از این مجموعه خنیاگر آموزش سنتور بر مبنای مکتب استاد پایور را با تدریس استاد سعید ثابت تهیه و تدوین کرده بود اما بنابر نیاز جامعه موسیقی به کثرت نظرات و شیوهها، خنیاگر را بر آن داشت تا در شیوه سنتور نوازی معاصر نیز این مجموعه را منتشر کند.