ادامه از صفحه یک:
چنین بینشی در جامعه حوزوی ما بسیار کمرنگ است و به همین دلیل هم بسیاری از تلاشها، ثمر و نتیجه و فایدهای به حال جامعه ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر لزوم شناخت 5 میدان مهم درگیری فکری و کلامی برای حوزویان، اظهار داشت: الهیات و کلام در معنای گستره خود حوزه تأمین و پشتیبانی و تصحیح مبانی نظری و فکری و بینشی است و امروز 5 میدان بزرگ فراروی کلام پژوهان و فلسفه پژوهان ما و هم برای کسانی که میخواهند در رشته خود با نگاه عمیق کار کنند، وجود دارد.
وی میدان اول را میدان مقولات ایمان در صحنه زندگی و سنگر خانه دانست و ابراز داشت: این میدانی است که ما در آن زندگی میکنیم و حیات ما بستگی به آن دارد و اگر نتوانیم جامعه خود را بر اساس ضوابط فکری و معرفتی بسازیم، عملاً شکست خوردهایم و پرداختن به افق فراتر هم برای ما بی معنا خواهد شد و اگر حوزه نتواند نقش صحیح تاریخی خود را ایفا کند، عواقب سختی را در پیش خواهیم داشت.
- ظهور اخلاق سکولار در دنیای مدرن
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: در قرن بیستم نشانههایی از بازگشت به دین و معنویت در انسانها دیده شد و انقلاب اسلامی ایران به عنوان نماد این حرکت دیده شد و جالب است که چنین پدیدهای اصلاً در نگاه جامعه شناسان سکولار جایی نداشت و کم کم محققان متوجه شدند که جهان در حال یک گرایش معنوی است.
- نامشخص بودن جایگاه اقتصاد و تولید ثروت در حکمرانی اسلامی
رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریانها و فرق انحرافی، میدان دوم را حوزه حاکمیت دین و حکمرانی دینی دانست و ابراز داشت: یکی از اساسیترین مباحث الهیات ما امامت است که به معنای پیشوایی و مدیریت اجتماعی است و ما مسائل مهمی در این حوزه داریم که نحوه برخورد با اشخاص و جایگاه سرمایه و اقتصاد است که جایگاه ثروت حلال در حکمرانی اسلامی هنوز هم از بنیادیترین مشکلات و مسائل ما است. حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: تا ما چهارچوبها و پارادایمهای نظری حاکمیت دینی را تعریف نکنیم، تکلیف ما با بسیاری از مسائل معلوم نیست.
وی حوزه خانواده و سبک زندگی را به عنوان سومین میدان مهم معرفی کرد و بیان داشت: امروز آن خانواده قدیمی دیگر وجود ندارد و حوزه علمیه باید الگوهای سبک زندگی اسلامی در شرایط جدید را تعریف کند و باید بدانیم که همان گونه که انفعال در برابر شرایط جدید غلط است، انزوا در این خصوص هم مردود است.
- سه جریان فعال و کنشگر در جهان اسلام و لزوم شناخت آنها
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به اطلاعات کم حوزویان ایرانی از جهان اسلام، ابراز داشت: باید جهان اسلام را بشناسیم و نقاط تعامل را بدانیم و باید جریانهای فکری مختلف و مبانی آنها را مورد تحقیق قرار دهیم.
وی با بیان اینکه سه جریان فعال و کنشگر در جهان اسلام داریم که شناخت آنها بر هر طلبه واجب است، ادامه داد: جریان سلفی گری اولین مورد است که نباید آن را با داعش و وهابیت اشتباه بگیریم. داعش تنها یک شکل آن است و بدانید که امروز اگر داعش نابود شده است، چند سال دیگر سلفیها به نوعی دیگر از جهان اسلام یارگیری خواهند کرد و حتی برخی جریانهای روشنفکری هم متأثر از سلفیها هستند.
رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریانها و فرق انحرافی جریان روشنفکری جهان اسلام را دومین جریان فعال دانست و گفت: اولین تجدید نظرها در حوزه فکر اسلامی در مواجهه با دنیای جدید را روشنفکران اسلامی میسازند و همه جران های فکری که در ایران آمدهاند، چهل یا پنجاه سال قبل در جهان عرب و شبه قاره به وجود آمدهاند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی جریان تصوف را به عنوان سومین جریان فعال فکری در جهان اسلام معرفی کرد و اظهار داشت: البته تصوف و جریان صوفی گری در جهان اسلام با آنچه که امروز در کشور ما وجود دارد، متفاوت است و عالمان بزرگ و ائمه جماعات در این کسوت هستند، حال آنچه در کشور ما تصوف شکل فرقهای به خود گرفته، تصوفی است که در مقابل دین و مذهب ما قرار گرفته است.
- اشکال الحاد نوین از طریق فیزیک کوانتوم به برهان علیت
رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریانها و فرق انحرافی، حوزه دنیای الحادی را میدان پنجم پیش رو دانست و ابراز داشت: در الحاد جدید یا علم پایه، اعتقاد به خدا را در زیست شناسی و عصب شناسی دنبال میکنند و پیدایش جهان را با فیزیک جدید بحث میکنند، ما هنوز از برهان علیت استفاده میکنیم، اما متخصصان فیزیک کوانتوم معتقدند که برهان علیت اساساً یک مقوله ذهنی است و در عینیت خارجی چیزی به این نام نداریم.