رامین جوادی (آهنگساز ایرانی) برای ساخت موسیقی سریال «بازی تاج و تخت» برنده جایزه معتبر «امی» شد که یک جایزه معتبر آمریکایی برای تولیدات تلویزیونی است. جایزه «امی» چیزی معادل جایزه اسکار برای تلویزیون دانسته میشود.
رامین جوادی برای آهنگسازی دو سریال «بازی تاج و تخت» و «وستورلد» نامزد دریافت جایزه بهترین آهنگساز شده بود که جایزه «امی» را برای آهنگسازی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» با عنوان «اژدها و گرگ» کسب کرد.
جوادی همچنین برای مجموعههای تلویزیونی زیادی آهنگسازی کردهاست. از آن جمله میتوان به مجموعههای تلویزیونی «آستانه»، «فرار از زندان» و «سلاطین فرار» اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۶ نیز نامزد جایزهامی برای «برجستهترین موسیقی زمینه اصلی» شد.
رامین جوادی ۴۳ ساله متولد آلمان است. او مادری آلمانی دارد و پدرش یک پزشک ایرانی است. موسیقی او برای فیلم «مرد آهنین» در سال ۲۰۰۸ نامزد جایزه گرمی شد. او پس از برندهشدن این جایزه در توئیتی نوشت: من مفتخرم که بخشی از پروژه «بازی تاج و تخت» و خانواده شبکه «اچبیاُ» باشم. این سریال یکی از مجموعههای خلاق تلویزیونی است. این حقیقت که من هر روزِ زندگی خود را به خلق موسیقی میگذرانم برای من موهبت بزرگی است و من بیاندازه سپاسگزارم که این کار را در همکاری با این برنامه جذاب پیش میبرم. مفتخر بودم که پیش از آنکه برای اجرا روی صحنه بروم متوجه شوم که برنده جایزه «امی» شدهام. مردم عزیز سن حوزه! متشکرم که در این پیروزی با من سهیم هستید.
***
او چندی پیش با خبرگزاری «دویچهوله» مصاحبه اختصاصی داشت. مصاحبهای صریح و مفصل. برخی پاسخهای او به پرسشها را مرور میکنیم.
در تمهایی مثل «Love in The Eyes» در فصل اول از چند ساز و نوای قومی استفاده شده است. آیا ریشههای ایرانی شما تأثیری در موسیقیتان هم داشته است؟
قطعاً اینطور است. من معتقدم که اصلاً همین مورد بود که به نظر تهیهکنندگان سریال جذاب میآمد. فکر میکنم آنها میخواستند یک موسیقی«جهانی» برای این سریال داشته باشند. از آنجایی که ما در یک دنیای تخیلی به سر میبریم و شخصیتهایی مثل «دنریس تارگریان» و قبیله«دوتاراکی»ریشههای قومی دارند، راه استفاده برای سازهای قومی مثل تایکو (یک نوع طبل ژاپنی) یا دودوک (بالابان) باز بود. تهیهکنندگان این ایده را دوست داشتند. من شخصاً به جمعآوری سازهای قومی علاقه دارم. به عنوان یک گیتاریست − تا زمانی که سیمها روی ساز باشند – میتوانم معمولاً به یک شکلی ساز را بنوازم. برای همین هم خیلی اهل نوآوری هستم.
یک روز کاری عادی برای آهنگساز سریال «بازی تاج و تخت» چه شکلی است؟
جالب است که کاملاً برخلاف سریالهای تلویزیونی دیگر است: «بازی تاج و تخت» مثل یک فیلم ده ساعته میماند. تمام قسمتها از ماه ژوئیه تا دسامبر فیلمبردای میشوند. این بدین معناست که وقتی من کار روی موسیقی را شروع میکنم، همه چیز تمام شده حتی اگر کار تدوین هنوز اندکی باقی مانده باشد. در مجموع میتوانم ببینم که سیر داستان چگونه است. بعد هم با تهیهکنندگان جلسهای میگذاریم که به اصطلاح به آن spotting session میگوییم. در آن جلسه هر قسمت را گروهی نگاه میکنیم و در مورد اینکه موسیقی چگونه آغاز و تمام شود، یا اینکه از لحاظ دراماتیک به کجا برسد، با هم مشورت میکنیم. در مورد تکتک صحنهها صحبت میشود. بعد از آن من شروع به تصنیف موسیقی میکنم. بعد از مدتی دوباره با تهیهکنندگان جلسه میگذاریم و من موسیقی تنظیم شده را برایشان میزنم و در مورد تغییرات احتمالی حرف میزنیم که بعد من آنها را در موسیقی اعمال میکنم. این روش کار روی هر قسمت است.